Prevádzkový poriadok MŠ
Materská škola s VJM Kečovo – Óvoda
Kečovo - Kecső 72, 049 55
P R E V Á D Z K O V Ý P O R I A D O K
vydaný v súlade:
- so zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov a v súlade e s § 9 vyhlášky MZ SR č. 75/2023 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
- s vyhláškou MZ SR č. 521/2007 Z. z. o podrobnostiach a požiadavkách na pieskoviská,
- s vyhláškou MZ SR č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež,
- s vyhláškou MŽP SR č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby využívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie,
- so zákonom č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, znenie podľa novely zákona č. 87/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov,
- so zákonom č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- s vyhláškou MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z. o materskej škole.
OBSAH
1 Identifikačné údaje, popis zariadenia
2 Organizácia režimu dňa a výchovno-vzdelávacej činnosti
3 Opatrenia pri prejavoch akútneho ochorenia dieťaťa počas pobytu v materskej škole
4 Stravovanie detí
5 Zabezpečenie dostatočného množstva pitnej vody
6 Čistota a údržba priestorov materskej školy
7 Frekvencia upratovania
8 Starostlivosť o vonkajšie priestory detského ihriska a dvora materskej školy
9 Zneškodnenie tuhého odpadu
10 Pokyny pre návštevníkov
11 Plán opatrení pre prípad mimoriadnych udalostí a havárií, vrátane telefónnych čísiel tiesňových
volaní a zoznamu najdôležitejších inštitúcií
12 Uplatňovanie zákona NR SR č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, znenie podľa novely zákona č. 87/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov
Prílohy:
Harmonogram upratovania, Prevádzkový poriadok zariadenia školského stravovania, Poverenie, Záznam o odbere vzoriek hotových pokrmov
1
Identifikačné údaje
Názov školy: Materská škola s VJM Kečovo – Óvoda Kecső
Adresa školy: Kečovo 72
PSČ: 049 55
Kontakt: tel.: 058/792 8272
E-mail: ms_kecovo@azet.sk
Prevádzkovateľ: Obec Kečovo, 049 55 Kečovo 78, IČO: 00328375, tel.: +421587881175, email: kecovo.obec@gmail.sk
Druh školy: Materská škola s VJM s celodennou výchovnou starostlivosťou
Najvyšší počet detí zodpovedajúci veľkosti vnútorných priestorov: 13
Počet zaradených detí: podľa aktuálneho šk. roku
Zodpovedná osoba: Emília Polyáková riaditeľka MŠ
Popis zariadenia:
Objekt materskej školy sa nachádza v strede obce Kečovo. Ide o murovanú dvojpodlažnú stavbu s prízemím čiastočne zapustenej do zeme a klasickým zastrešením krovom na samostatnom pozemku. Prízemie tvorí sklad učebných pomôcok, sklad čistiacich pomôcok, manipulačná miestnosť a sklad herných pomôcok. Na prvom poschodí sa nachádza vchod, spoločná šatňa, spálňa, učebná trieda, jedáleň, výdajňa a zariadenie pre osobnú hygienu pre deti a pre pedagogických aj nepedagogických zamestnancov.
MŠ je účelová budova so samostatným bariérovým vstupom. Objekt materskej školy tvorí školský areál, ktorý pozostáva z budovy a školského dvora. Vnútorné i vonkajšie vybavenie školy zodpovedá bezpečnostným a hygienickým požiadavkám pre deti predškolského veku.
Trieda pre 13 detí |
Samostatná herňa |
40,5 m2 |
Herňa vybavená detským nábytkom , didaktickými pomôckami. |
Šatňa |
Šatňa |
10 m2 |
Šatňa je vybavená poličkami a lavičkami, ktoré umožňujú osobitné ukladanie vrchného a náhradného odevu i obuvi pre deti |
Zariadenie na osobnú hygienu pre deti |
Počet umývadiel 3ks Počet wc 3 ks
|
5,22 m2 |
3 umývadlá pre deti s tečúcou pitnou studenou a teplou vodou, každé dieťa má svoj uterák označený značkou Tekuté mydlo je na každom umývadle. Priestor na uloženie nočníkov pre deti.
|
Jedáleň |
2 ks stolov pre deti 12 ks stoličiek pre deti |
20 m2 |
Typizovaný nábytok zodpovedá hygienickým a bezpečnostným predpisom. |
WC -zamestnanci |
1 wc pre dospelých
|
1,6 m2
|
Chodba medzi jedálňou a vstupom do kuchyne |
Priestor pre upratovačku |
Úložná skriňa na odev, obuv, skriňa na upratovacie pomôcky |
3 m2 |
Miestnosť pre odkladanie vrchného odevu a obuvi pre upratovačky. Skrinka pre uskladnenie čistiacich prostriedkov |
Spálňa 12 detí |
Samostatná spálňa |
22,5 m2 |
Každé dieťa má samostatne stojacu drevenú postieľku s matracom, svoj vankúš i paplón označený menom alebo značkou identickou ako na šatňovej skrinke a pitnom režime |
Sklad |
|
13,7 m2 |
Sklad učebných pomôcok |
Kapacita MŠ vzhľadom na plochu v m2 je 13 detí, kapacita lôžkovej časti 13 detí .
- Celkový počet zapísaných detí: 11
z toho poldenný pobyt:2
Povinnosti vedenia školy:
Riaditeľka materskej školy vykonáva štátnu správu školy v prvom stupni riadenia v zmysle Zákona NR SR č. 596/ 2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zodpovedá za riadnu prevádzku školy, za plnenie jej výchovno-vzdelávacieho poslania. Rešpektuje všeobecné platné normy pre MŠ. Dbá na riadne hospodárenie s majetkom školy.
Povinnosti učiteľky:
Výchovno-vzdelávaciu činnosť orientovať na všestranný rozvoj osobnosti detí predškolského veku, na sociálny, intelektuálny a fyzický rozvoj, rozvoj reči, mravného a estetického vedomia, prosociálneho správania, komunikatívnych a tvorivých schopností, pracovných zručností a návykov a prípravu dieťaťa na školu s využitím individuálneho prístupu po splnení podmienok určených všeobecne záväzným právnym predpisom.
Povinnosti ostatných zamestnancov:
Upratovačka- vykonáva bežné a veľké upratovanie zverených priestorov, čistenie všetkých typov okien, otváranie a zatváranie školy, upratovanie vonkajších priestorov školy (upratovanie chodníkov, starostlivosť o zeleň).
Osoba zabezpečujúcavydávanie stravy– prípravua udržiavačistotu riadu a príborov, vykonáva dezinfekciu a odkladanie vzoriek stravy. Udržiava poriadok a čistotu v priestoroch výdajne a v umyvárni na riad.
2
Organizácia režimu dňa a výchovno-vzdelávacej činnosti
Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti. Materská škola pracuje podľa vlastného školského vzdelávacieho programu „SLNIEČKO“vypracovaného podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. V školskom vzdelávacom programe sú rozpracované ciele predprimárneho vzdelávania, obsah výchovy a vzdelávania a organizačné formy predprimárneho vzdelávania. Materská škola je jednotriedna. Poskytuje poldennú/celodennú výchovu a vzdelávanie deťom vo veku od dvoch do šiestich rokov, deťom s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky, deťom s dodatočným odloženým plnením povinnej školskej dochádzky a deťom s individuálnou integráciou. Zriaďovateľom MŠ je Obec Kečovo. Výchovno-vzdelávacia činnosť pre deti je organizovaná tak, aby utvárala podmienky pre zdravý rast a vývoj detí s prihliadnutím na ich vek, zdravotný stav, stupeň psychosomatického vývoja a na predchádzanie poškodeniam zdravia, najmä nadmernej psychickej a statickej záťaži a vzniku a šíreniu prenosných ochorení. Výchovno-vzdelávacia činnosť zohľadňuje fyziologické osobitosti jednotlivých vekových skupín detí, je organizovaná tak, aby predchádzala zdravotným rizikám, a to najmä: - primeranosťou záťaže so zreteľom na vekové a individuálne vývojové osobitosti jednotlivých vekových skupín detí, - uplatňovaním foriem výučby, ktoré podporujú a rozvíjajú telesné zdravie a duševné zdravie, vedú k rozvoju individuálnych schopností detí. Výchovno-vzdelávacia činnosť v materskej škole pozostáva z ustálených organizačných foriem. V týchto formách sa vzhľadom na optimálny biorytmus a zdravú životosprávu dieťaťa predškolského veku uspokojujú potreby a záujmy.
Prevádzka MŠ je denne od 7,00 hod. do 16,00 hod.
7,00 hod. – 9,00 hod.- otvorenie prevádzky - schádzanie detí, hry a činnosti podľa výberu detí,
zdravotné cvičenie
9,00 hod. –9,30 hod.-činnosti spojené so životosprávou -hygiena
DESIATA
9,30 hod. – 12,00 hod. - vzdelávacie aktivity, pobyt vonku
12, 00 hod. –12,30 hod.–hygiena
OBED
12,30 hod. - 13,00 hod.—hygiena, príprava na odpočinok
13,00 hod. –14,30 hod. –odpočinok
14,30 hod. –15,00 hod. –hygiena
OLOVRANT
15,00 hod. –16,00 hod. –edukačná aktivita /slovenský jazyk/
Hry a činnosti podľa výberu detí, pobyt vonku
Tento univerzálny denný poriadok je pružný, umožňuje reagovať na potreby, možnosti, schopnosti a záujmy detí. Ranné preberanie detí zabezpečuje pedagogický zamestnanec , za prítomnosti rodiča alebo osoby, ktorá dieťa priviedla.
Do materskej školy môže byť prijaté dieťa, ktoré:
- a) je zdravotne spôsobilé na pobyt v kolektíve,
- b) neprejavuje príznaky prenosného ochorenia,
- c) nemá nariadené karanténne opatrenie.
Potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti dieťaťa na pobyt v kolektíve predkladá zástupca dieťaťa so žiadosťou o prijatie dieťaťa materskej školy. Skutočnosti uvedené v písm. b) a c) potvrdzuje písomným vyhlásením zástupca dieťaťa. Vyhlásenie nesmie byť staršie ako jeden deň. Vyhlásenie o bezinfekčnosti prostredia predkladá zástupca dieťaťa pred prvým vstupom dieťaťa do materskej školy a po neprítomnosti dieťaťa v materskej škole dlhšej ako päť dní. Učiteľka prijíma len deti, u ktorých po vykonaní ranného filtra nezistila známky akútneho ochorenia. Môže odmietnuť prevzatie dieťaťa, ak zistí, že jeho zdravotný stav nie je vhodný na prijatie do materskej školy.
V triede vedie záznam ranného filtra s údajmi: dátum, počet prítomných detí, zdravotný stav, podpis učiteľky. Po prijatí dieťaťa do materskej školy je mu umožnené podľa individuálnej potreby dospávať alebo sa hrať v súlade s denným poriadkom. Teplota sa sleduje na nástennom teplomere. Deti sú vedené k dodržiavaniu zásad osobnej čistoty individuálne, podľa potreby. Pravidelne sa osobná hygiena uskutočňuje pred jedlom. Sú vedené aj k pravidelnému spôsobu otužovania vodou, vzduchom. V rámci denného poriadku je vyčlenený dostatočný čas na pobyt detí vonku. Za jeho dodržiavanie je zodpovedný pedagogický zamestnanec, ktorý zodpovedá aj za bezpečnosť detí pri pobyte vonku a prechádzke.Pobyt vonku môže byť skrátený alebo vynechaný pri mimoriadne nepriaznivých meteorologických podmienkach, ktorými sú víchrica, prudký dážď, teplota pod –10 °C, alebo pri nadmernom znečistení ovzdušia. Okrem pobytu vonku sa využívajú aj telovýchovné aktivity medzi jednotlivými činnosťami a každý deň sú realizované pohybové a relaxačné cvičenia vo vyvetranej herni, ktoré napomáhajú deťom utvárať návyk na pravidelné cvičenie a radosť z pohybu. Po cvičení v cvičebnom úbore /raz týždenne/sa vykonáva osobná hygiena s prvkami otužovania.
3
Opatrenia pri prejavoch akútneho ochorenia dieťaťa počas pobytu v materskej škole
Ak dieťa v materskej škole počas dňa ochorie, pedagogický zamestnanec zabezpečí nad ním nepretržitý dohľad osobou z radov zamestnancov školy a bez meškania informuje zákonného zástupcu dieťaťa, ktorý odvedie dieťa neodkladne domov. Do ranného filtra sa uvedie táto skutočnosť a nástup dieťaťa je možný len na základe potvrdenia/odporučenia od ošetrujúceho lekára.
Postup pri výskyte vši hlavovej v materskej škole:
- zabezpečiť izoláciu podozrivého dieťaťa od ostatných detí a zabezpečiť nad ním dozor do
príchodu zákonného zástupcu , rodičov
- zabezpečiť okamžitú informovanosť zákonných zástupcov dieťaťa s výskytom vši hlavovej
- zabezpečiť informovanie všetkých rodičov, resp. zástupcov dieťaťa o výskyte vši hlavovej
v zariadení
- zabezpečiť informovanie zákonných zástupcov o nutnosti vykonania opatrení - dezinsekciu
u všetkých členov kolektívu, vrátane jej zdravých členov a dezinsekciu pokrývok hláv,
šálov, hrebeňov, hračiek, bielizne, t.j. predmetov, ktoré prichádzajú do styku s vlasmi
- upozorniť zákonných zástupcov, že všami napadnuté dieťa prekonáva prenosné ochorenie
a dieťa s prenosným ochorením sa musí liečiť a nesmie navštevovať kolektívne zariadenie
- zabezpečiť dezinsekciu ležadiel, žineniek, kobercov, prípravkom proti lezúcemu hmyzu,
miestnosti dôkladne vyvetrať a minimálne 3 - 4 dni nepoužívať
- každé dieťa musí používať vlastné potreby osobnej hygieny (uterák, hrebeň)
4
Stravovanie detí
Režim stravovania sa organizuje tak, aby dochádzalo k plneniu celospoločenských programov
podpory zdravia a taktiež aby sa zabezpečilo:
➢ pre deti v zariadeniach do šesť rokov veku s celodennou starostlivosťou podávanie
desiatej, obeda a olovrantu,
➢ pre deti v zariadeniach do šesť rokov veku, ktoré dochádzajú len na dopoludňajšie
hodiny, podávanie desiatej; ak sú prítomné v čase obeda, aj podávanie obeda,
➢ sa do zariadenia pre deti do šesť rokov veku a zariadenia školského stravovania, deťom
individuálne nedonášala strava; to neplatí, ak dieťaťu lekár so špecializáciou
v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie.
Stravovanie detí je zabezpečené donáškou zo školskej kuchyni základnej školy Gyorgya Dénesa s VJM z Plešivca.. Deti sú vedené k správnym stravovacím návykom a kultúre stolovania. Na pitný režim sú zabezpečené nápoje- pitná voda, čaj- hygienicky vyhovujúcim spôsobom. Deťom sa podáva čaj, pitná voda, ktoré pripravuje zdravotne a odborne spôsobilá osoba vo výdajnej kuchynke. Umývanie použitých hrnčekov je zabezpečené vo výdajnej kuchynke. Deti majú označený hrnček (plastový, sklenený) uložený na podnose.
Viď. príloha č. 2 – PP VŠJ
5
Zabezpečenie dostatočného množstva pitnej vody
Materská škola je zásobovaná vodou z verejného vodovodu v dostatočnom množstve. Na jedno dieťa a deň pripadá najmenej 60 litrov vody, čo je možné dokladovať spotrebou pitnej vody v škole podľa merača. Teplá voda sa pripravuje pomocou elektrického ohrevu a pre deti je dostupná len cez miešaciu batériu, ktorú obsluhuje pedagogický personál.
6
Čistota a údržba priestorov materskej školy
Na upratovanie sa používajú roztoky syntetických čistiacich prípravkov v koncentráciách odporúčaných výrobcami, ktoré sa pripravujú v teplej vode a ktoré nie sú zaradené medzi nebezpečné chemické prostriedky. Za nákup správnych prostriedkov zodpovedá riaditeľka. Pri upratovaní sa používajú klasické ručné pomôcky, umývacie a čistiace nástroje. Pomôcky na upratovanie, čistiace a dezinfekčné prípravky sú uložené v sklade čistiacich potrieb mimo dosahu detí a za ich uloženie zodpovedá upratovačka. V čase letných prázdnin je prevádzka v MŠ prerušená. Pri poklese teploty vo vnútorných priestoroch školy detí predškolského veku pod 16 °C v jednom dni sa prevádzka musí prerušiť ihneď. Priestorové usporiadanie a funkčné členenie priestorov umožňuje voľné hry detí, oddych, osobnú hygienu a telesné cvičenia . Herňa školy je vybavená školským nábytkom, ktorá zohľadňuje telesnú výšku detí. Spálňa je vybavená so skladacími postieľkami, ktoré majú nepremokavý poťah.
Posteľné prádlo, pyžamá a uteráky zabezpečujú rodičia a posteľné prádlo sa vymieňa v dvojtýždenných intervaloch, pyžamá a uteráky v týždenných intervaloch. Okná MŠ sú vybavené žalúziami a sieťkami proti muchám. Jedáleň má vo výbave stoly a stoličky, veľkosťou vhodné pre deti. V zariadeniach na osobnú hygienu sú nainštalované umývadlá a zabezpečená teplá tečúca voda. Záchody a umyváreň školy sú prístupné z jedálne a dennej miestnosti detí. Nedelia sa podľa pohlavia. Šatňa detí v materskej škole je vybavené šatňovými poličkami a lavičkami. Priestory šatne sú osvetlené a vetrané. Odkladanie odevov pedagogických a ostatných zamestnancov je riešené oddelene od šatne detí. Materská škola je vykurovaná plynovými gamatkami,so zabezpečením teploty v herni najmenej 22°C, v spálni 22°C, v umyvárni a na WC je najmenej 24°C. Za čistotu školy a dodržiavanie hygienických pravidiel na upratovanej ploche zodpovedá prevádzkový pracovník.
7
Frekvencia upratovania
Frekvencia upratovania je nasledovná:
Denne sa umýva podlaha triedy, šatne, chodby, záchodov, schodišťa, utiera sa prach v triede, v šatni, na schodišti, vetrá sa trieda pred príchodom detí do MŠ, vysávajú sa koberce v triede a utiera sa prach na nábytku a parapetných doskách, umývajú sa stoly, zrkadlá a záchody dezinfekčným prostriedkom, vetrá sa trieda. Týždenne sa menia uteráky detí.
Mesačne sa umývajú hračky v dezinfekčnom roztoku, umývajú sa dvere a nábytok, podľa potreby sa ometú steny. Polročne sa robí veľké upratovanie, ometú sa steny, poumývajú okná, rámy, vymenia sa záclony, umyjú dvere, nábytok, vyčistia sa koberce a vyprášia . Na dezinfekciu školy sa používajú chemické dezinfekčné látky na báze chlóru, ich príprava a aplikácia sa vykonáva podľa návodu výrobcu. Dezinfekcia sa vykonáva vždy po dôkladnom mechanickom očistení na vlhko a to prípravkom SAVO. Zloženie: chlornan sodný. Čistenie a dezinfekcia sa uskutočňuje roztokom pripraveným z 1 l SAVA a 10 l vody. Hračky a predmety sa po dezinfekcii opláchnu po 30 minútach pitnou vodou. Na dezinfekciu záchodov sa používa SAVO WC. Prostriedok sa nastrieka pod horný okraj záchodovej misy a nechá sa pôsobiť. Zloženie: povrchovo aktívne látky, chlorid sodný a menej ako 5 % chlornanu sodného. Za dodržiavanie čistoty zodpovedá prevádzkový pracovník MŠ.
8
Starostlivosť o vonkajšie priestory detského ihriska a dvora materskej školy
Priestory MŠ sú členené na výchovné, pomocné. Budova je určená pre prevádzku MŠ. Vonkajšie priestory majú vyčlenený nezastavaný pozemok na pobyt detí, časť tvorí trávnatá plocha. Je tu vyčlenená plocha na detské ihrisko. Na nezastavanom pozemku je zriadené pieskovisko. Nezastavaný pozemok materskej školy je oplotený. Pieskoviskoje zabezpečené pieskom a strechou proti slnku. Kosenie trávnatých plôch v areáli materskej školy, odvoz pokosenej trávy a opadaného lístia zabezpečuje obecný úrad. Jednoduché denné upratovanie, ako je vyhrabávanie trávnatých plôch, lístia, polievanie, zametanie, zbieranie odpadkov vykonáva nepedagogický zamestnanec školy – upratovačka. Stará sa o čistotu pridelenej časti dvora. Údržbu herných prvkov ako sú preliezačky, hojdačky, šmýkačka - vykonáva obecný úrad a materská škola svojpomocne prostredníctvom zákonných zástupcov. Detské atrakcie sa podľa potreby natierajú novým náterom. Pieskoviská sa nachádzajú v oplotenom areáli školy. Upravujú ich nepedagogickí zamestnanci, ktorí počas sezóny od 01.03. do 30.11. kalendárneho roka piesok čistia, prekopávajú a polievajú pitnou vodou alebo vodou na kúpanie najmenej 1x za dva týždne. O čistení a udržiavaní pieskoviska vedú záznamy.
9
Zneškodnenie tuhého odpadu a spôsob odstraňovania odpadových vôd
Odpady z miestností MŠ sa separujú a vynáša ich prevádzkový pracovník do odpadkových nádob a igelitových vriec, ktoré sú umiestnené pri bráne MŠ v stojisku. Vyprázdňovanie a vývoz odpadových nádob je zabezpečené v dvojtýždňových intervaloch zbernými vozidlami. Odvoz komunálneho odpadu zabezpečuje spoločnosť FÚRA s.r.o., odstraňovanie odpadových vôd je zabezpečené externou firmou, a to buď cez Východoslovenskú vodárenskú spoločnosť a.s. alebo Mestské služby mesta Tornaľa dvakrát do roka a p. potreby.
10
Pokyny pre návštevníkov
Do materskej školy môže vstúpiť len rodič alebo zákonný zástupca dieťaťa, tomuto je dieťa odovzdané. Pohyb cudzích osôb v areáli materskej školy je vždy len so súhlasom riaditeľky školy a v sprievode zamestnancov školy.
11
Plán opatrení pre prípad mimoriadnych udalostí a havárií, vrátane telefónnych čísiel tiesňových volaní a zoznamu najdôležitejších inštitúcií
Nácvik evakuácie detí a zamestnancov materskej školy pri vzniku mimoriadnej udalosti sa vykonáva 1x ročne. Pre prípad požiaru sú preškoľovaní všetci zamestnanci. Na poskytnutie prvej pomoci sú vyškolení dvaja učitelia. V prípade chemického, fyzikálneho, biologického a iného ohrozenia sa riaditeľka riadi pokynmi krízového riadenia obvodného, prípadne okresného úradu.
Tiesňové telefónne čísla:
Integrovaný záchranný systém SOS..........- 112
Hasiči ….....................................................- 150
Záchranka …...............................................- 155
Polícia ........................................................- 158
Regionálny úrad verejného zdravotníctva- 058/732325-7/-8
12
Uplatňovanie zákona NR SR č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, znenie podľa novely zákona č. 87/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov
V materskej škole a jej areáli sa rešpektuje zákaz fajčenia. Zamestnávateľ kontroluje zamestnancov, či tento zákaz rešpektujú.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
- Tento prevádzkový poriadok upravuje činnosť Materskej školy v Kečove, Kečovo 72 049 55, a nadobúda účinnosť dňom vydania posudku k prevádzkovému poriadku regionálnym úradom verejného zdravotníctva.
- Do 30 dní od vydania posudku budú s prevádzkovým poriadkom materskej školy oboznámení všetci zamestnanci.
- Každá zmena, ktorá sa udeje v prevádzke materskej školy v Kečove a je v schválenom prevádzkovom poriadku upravená, bude dodatkom zaznamenaná a návrh na zmenu prevádzkového poriadku bude predložený úradu verejného zdravotníctva na schválenie.
Bc. Nikoleta Gerencsériová Emília Polyáková
starostka obce riaditeľka MŠ
V Kečove dňa 27.8.2024
Harmonogram upratovania – príloha č. 1
|
Denné |
Týždenné |
Mesačne |
Štvrťročne |
Polročne |
Ročne |
Dezinfekcia
|
Chodby |
x |
|
|
|
|
|
|
Schodištia |
x |
|
|
|
|
|
|
Šatne |
x |
|
|
|
|
|
x |
Podlahy herni (umývateľne umývať, textilné vysávať) |
x |
|
|
|
|
|
|
Podlahy spálni umývateľne umývať, textilné vysávať) |
x |
|
|
|
|
|
|
Stoličky |
x |
|
|
|
|
|
|
Stoly |
x |
|
|
|
|
|
|
Detské kútiky |
x |
|
|
|
|
|
|
Okenné parapety |
x |
|
|
|
|
|
|
Kryty na radiátoroch |
x |
|
|
|
|
|
|
Madlá zábradlí |
x |
|
|
|
|
|
|
Kľučky dvier |
x |
|
|
|
|
|
|
Odpadkové koše (vyprázdňovanie) |
x |
|
|
|
|
|
1x týždenne |
WC |
x |
|
|
|
|
|
x |
Umývadla vo WC |
x |
|
|
|
|
|
x |
Umyvárne |
x |
|
|
|
|
|
x |
Umývanie umývateľných stien |
|
x |
|
|
|
|
|
Poháre na stomatohygienu |
|
x |
|
|
|
|
|
Hračky |
|
x |
|
|
|
|
|
Ležadlá |
|
x |
|
|
|
|
|
Dvere |
|
x |
|
|
|
|
|
Koberce (mokrou cestou) |
|
|
x |
|
|
|
|
Čalúnenie (mokrou cestou) |
|
|
x |
|
|
|
|
Textilné hračky (pranie) |
|
|
x |
|
|
|
|
Matrace (vysávanie) |
|
|
x |
|
|
|
|
Pranie záclon a závesov |
|
|
|
x |
|
|
|
Čistenie žalúzií |
|
|
|
x |
|
|
|
Umývanie radiátorov – vykurovacie obdobie |
|
x |
|
|
|
|
|
Umývanie radiátorov mimo vykurovacieho obdobia |
|
|
|
x |
|
|
|
Umývanie okien |
|
|
|
x |
|
|
|
Ošetrovanie, umývanie a leštenie nábytku |
|
|
|
|
x |
|
|
Príloha č. 2 k PP
Výdajná školská jedáleň ako súčasť Materskej školy v Kečove
Kečovo 72, 049 55 Kečovo
Prevádzkový poriadok zariadenia školského stravovania
Spracovala: Judita Szepessyová
Schválil: Starosta obce: Bc. Nikoleta Gerencsériová
Dňa: 27.8.2024
Platnosť od: 01.09.2024
- Charakteristika prevádzky
1.1. Dispozičné riešenie prevádzky
- Organizácia prevádzky
2.1. Vybavenosť technologickým zariadením
2.2 Zásobovanie pitnou vodou, odkanalizovanie, odpad
- Systém zásobovania a preberania tovaru
3.1. Zásobovanie
3.2. Skladovanie
4 SYSTÉM ZABEZPEČENIA INDIVIDUÁLNEHO DIÉTNEHO STRAVOVANIA FORMOU DONÁŠKY POKRMOV
- Odber vzoriek
- Povinnosti zamestnancov
6.1 Zdravotná spôsobilosť zamestnancov
6.2 Odborná spôsobilosť zamestnancov
- Hygienicko-sanitačný režim
7.1 Technické zabezpečenie sanitácie
7.2 Frekvencia a druh vykonávania sanitácie
7.3 Manipulácia a likvidácia odpadu
7.4 Postup pri umývaní riadu
- Zásady dodržiavania osobnej hygieny
- Školenie zamestnancov
- Zákazy
- Starostlivosť o budovu a vybavenie
- CHARAKTERISTIKA PREVÁDZKY
Školská výdajňa v MŠ v Kečove:
- je účelové zariadenie, ktorej zriaďovateľom je obec
- typ zariadenia – výdajňa jedál
1.1 Dispozičné riešenie prevádzky
Školská výdajňa pre MŠ je samostatná miestnosť susediaca s jedálňou. Vo výdajni sa nachádza pracovný stôl, nástenná skriňa, umývadlo na ruky, zabudovaná chladnička, rýchlovarná kanvica, mikrovlnka a umývací dres. Z výdajne sú dvere do šatne. Okrem výdajne súčasťou zariadenia školského stravovania je aj manipulačná miestnosť, ktorá sa nachádza na prízemí budovy MŠ. V tejto manipulačnej miestnosti vedúca výdajne robí odber vzoriek, pripravuje jedlá (nátierky/pomazánky), umýva gastro nádoby slúžiace na donášanie hotových jedál z ŠJ ZŠ v Plešivci. Nachádza sa tu pracovný stôl, kuchynská skrinka, umývací dres, malá chladnička, elektrická jednoplatnička a mixér.
- ORGANIZÁCIA PREVÁDZKY
Deti MŠ sa stravujú v sprievode učiteľov, ktorí vykonávajú pedagogický dozor. Výdajňa školského stravovania vydáva stravu pre dve vekové kategórie:
- deti v materskej škôlke: desiata, obed, olovrant
- pedagogickí zamestnanci: obed
Jedlo sa pripravuje v ŠJ ZŠ Gyorgya Déneša s vyučovacím jazykom maďarským v Plešivci, z ktorej je strava dovezená každý deň. Strava sa prenáša v prepravnej gastro nádobe a dovoz stravy zabezpečuje Obec Kečovo.
Harmonogram výdaja jedál:
Desiata: 9:00 – 9:30
Obed: 12:00 – 12:30
Olovrant: 15:00 – 15:30
2.1 Vybavenosť technologickým zariadením
- a) výdajňa:
→ Chladiace zariadenie → zabudovaná chladnička
→ rýchlovarná kanvica
→ mikrovlnná rúra
- b) manipulačná miestnosť:
→ malá chladnička
→ elektrická jednoplatnička
→ mixér
2.2 Zásobovanie pitnou vodou, odkanalizovanie, odpady
Pitná voda → obecný vodovod
Vykurovanie → gamatka
Teplá voda → elektrický bojler
Komunálny odpad → triedenie odpadu, uzavreté nádoby, odvoz obcou
Odvoz kŕmneho odpadu odnáša zamestnanec Obce Kečovo naspäť do ŠJ ZŠ v Plešivci na základe písomného súhlasu vedúcej ŠJ pri ZŠ Gyorgya Déneša s VJM v Plešivci.
3.SYSTÉM ZÁSOBOVANIA A PREBERANIA TOVARU
3.1 Zásobovanie → dodávatelia: Základná škola Györgya Déneša s vyučovacím jazykom maďarským - POTRAVINOVÝ KÓDEX SR zákon 152/1995 Z.z o potravinách
- skontrolovať dátum spotreby, dátum najneskoršej spotreby
- skontrolovať obal, musí byť neporušený
- nevyhovujúci tovar neprevziať
- hotové diétne pokrmy sa donášajú v uzavretých, prepravných, umývateľných nádobách v deň jeho konzumácie
- donesené diétne pokrmy v zariadení prevezme zodpovedná /poverená/ zamestnankyňa
- pri skladovaní, ohrievaní a podávaní donášanej individuálnej stravy je nutné dodržiavať zásady Správnej hygienickej praxe a HACCP tak, aby bola zabezpečená zdravotná bezpečnosť podávaných pokrmov.
Zodpovedná.: vedúca výdajne
3.2 Skladovanie
Mraziace a chladiace zariadenia
- zabezpečiť teplomerom
- dodržiavať teplotu v chladiacich zariadeniach +5°C až +12°C monitoring
- SYSTÉM ZABEZPEČENIA INDIVIDUÁLNEHO DIÉTNEHO STRAVOVANIA FORMOU DONÁŠKY POKRMOV
Zriaďovateľ zariadenia školského stravovania, ktoré nemá vhodné pracovné podmienky pre prípravu diétnych jedál, umožní pre dieťa/ žiaka individuálnu donášku pokrmov do zariadenia školského stravovania v súlade s §8 ods.3 písm. b) vyhlášky MZ SR č. 527/2007 Z.z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
Deťom je možné individuálne donášať stravu do zariadenia školského stravovania vtedy, ak posúdenie lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore dokladuje, že výživa dieťaťa vyžaduje osobitné stravovanie (gastroenterológ, imunológ, diabetológ, alergológ... )
Rodič /zákonný zástupca dieťaťa, podá prihlášku na osobitné stravovanie v ZŠS (na stiahnutie na stránke školy) a priloží písomné odporučenie ošetrujúceho lekára (špecialistu), kde lekár určí diétu podľa stanovenej diagnózy a potvrdí, že zdravotný stav dieťaťa vyžaduje osobitné stravovanie.
Rodič/zákonný zástupca môže požiadať na obecnom úrade v Kečove o dotáciu 1,20 € na stravovanie žiaka s osobitným stravovaním. Podmienkou poskytnutia dotácie je prihláška na osobitné stravovanie v ŠJ a účasť žiaka na vyučovaní.
- ODBER VZORIEK
V SÚLADE S § 26 ods. 4 písm. j) ZÁKONA MZ SR č, 355/2007 Z.Z. :
- vzorky musí odoberať poverený zamestnanec
- pred výdajom sa musia odobrať vzorky z pripravených hotových pokrmov, ktoré sa musia uchovať za účelom laboratórneho vyšetrenia pri podozrení na výskyt ochorení z konzumovaných pokrmov v zariadení.
- každá súčasť pokrmu musí byť uchovaná v samostatnej nádobe.
- vzorky sa odoberajú do čistých vyvarených sklenených nádob s uzáverom.
- každá vzorka musí mať hmotnosť 50g , ak nejde o kusový tovar.
- vzorky pokrmov odobratých v tepelnom stave sa uzavrú , urýchlene schladia a počas 48 hodín od ukončenia výdaja sa uchovávajú v chladničke pri teplote +2 až + 6 C.
- po uplynutí 48 hodín sa vzorky odstránia neškodným spôsobom, nesmú byť použité k príprave pokrmov.
- o odobratých vzorkách sa vedie dokumentácia, v ktorej sa uvedie - dátum odberu - hodina odberu - druh vzorky - meno pracovníka, ktorý odber vykonal
- presný čas odberu vzoriek uvádzať jednotlivo (napr. polievka 10:15 hod, hlavné jedlo 11:00 hod, šalát 11:30 hod.,
- vyváranie nádob a náradia na odber vzoriek,
- POVINNOSTI ZAMESTNANCOV
6.1 Zdravotná spôsobilosť zamestnancov
Meno a priezvisko:
Funkcia:
Zdravotný preukaz:
6.2 Odborná spôsobilosť zamestnancov
Meno a priezvisko:
Odborná spôsobilosť získaná :
6.3 Vedúca výdajne jedál
- zodpovedá za prevádzku a jej plynulý chod
- spolupracuje s vedením školy
- zabezpečuje kontroly technických zariadení z hľadiska bezpečnosti práce
- zabezpečuje kontrolu surovín, hotových jedál a nápojov • odborná spôsobilosť podľa § 20 zákona č.79/1997 Z.z. je splnená
- zdravotná spôsobilosť podľa § 21zákona č. 79/1997 Z.z. je splnená
- odoberá vzorky jedál a vedie predpísanú evidenciu
- dbá na osobnú a prevádzkovú čistotu
- dodržuje pracovný čas a bezpečnosť pri práci
- odborná spôsobilosť podľa § 20 zákona č.79/1997 Z.z je splnená
- zdravotná spôsobilosť podľa § 21 zákona č.79/1997 Z.z. je splnená
- HYGIENICKO-SANITAČNÝ REŽIM
Je činnosť, ktorou sa vytvárajú a zabezpečujú bezchybné hygienické podmienky prostredia a zahrňuje: dezinfekciu, deratizáciu, dezinsekciu
Sanitácia sa vykonáva:
Mechanickými prostriedkami → kefy, handry, špongia, drátenky, vedro.
Chemickými prostriedkami → kryštálová voda, jar, savo, chloramin b 7
7.1 Technické zabezpečenie sanitácie
Predmet a spôsob sanitácie:
- Hrnce/ Mechanicky očistiť teplou vodou 40-45°C s prísadou sódy denne
- Stoly, dosky na porciovanie hotových pokrmov/ Mechanicky očistiť teplou vodou 40-45°C s prísadou sódy denne
- Podlaha / Vlhké utieranie denne
7.2 Frekvencia a druh vykonávania sanitácie
Priebežne (denne)
- vlhké utieranie s teplou vodou 45°C s pridaním dezinfekčného prostriedku
- biely riad - odstránia sa zvyšky jedla, pri ručnom umývaní teplota 50°C
- riad zásadne neutierať
Týždenne
- všetky ostatné priestory mechanicky s teplou vodou 45°C s prísadou saponátov
Mesačne
- drhnutie podlahy, pracovných stolov s kefou s teplou vodou 45°C
7.3 Manipulácia a likvidácia odpadu
Zbytky jedál:
- odvoz podľa potreby naspäť do ZŠ Gyorgya Déneša s VJM v Plešivci
- vo vyčlenených odpadových/ uzavretých nádobách
- odvoz osoba na to určená
Komunálny odpad:
- odvoz KO zabezpečuje obec Kečovo na základe zmluvy so spoločnosťou Fúra s.r.o.
7.4 Postup pri umývaní riadu
- pred ručným umývaním riadu mechanicky najskôr odstrániť zvyšky pokrmov.
- prvé hrubé znečistenie vykonávať vo vode zahriatej najmenej 45 C s prídavkom účinných umývacích prostriedkov.
- v druhej vode zohriatej najmenej na 50 C pri ručnom umývaní a 80 C pri strojovom umývaní riad opláchnuť.
- umytý riad odkladať na odkladacie dosky vo vhodnej polohe, zásadne sa neutiera.
- ZÁSADY DODRŽIAVANIA OSOBNEJ HYGIENY
- zamestnanec musí mať osvedčenie o zdravotnej a odbornej spôsobilosti na vykonávanie epidemiologicky závažných činností. Pred nástupom do zamestnania musí absolvovať vstupnú lekársku prehliadku
- zamestnanec je povinný oznámiť zamestnávateľovi ochorenie na prenosnú chorobu(hnačkové, hnisavé a iné horúčkovité ochorenie, alebo inú prenosnú chorobu)
- zamestnávateľ musí hlásiť ochorenie svoje ,ako aj infekčné ochorenie členov domácnosti alebo spolubývajúcich, v týchto prípadoch sa musí podrobiť lekárskej prehliadke
- pred vstupom na pracovisko musí mať zamestnanec čistý pracovný odev, pokrytú vlasovú časť hlavy a vhodnú pracovnú obuv, podľa potreby ochranné rukavice
- zamestnanec na pracovisko nesmie vstupovať po konzumácií alkoholických nápojov
- zamestnanec musí byť dôkladne upravený, na pracovisku nesmie vykonávať žiadne toaletné úpravy, ako česanie, strihanie nechtov, a iné kozmetické úpravy, musí mať pri príprave čisté ostrihané nechty, nenalakované.
- na rukách nesmie mať prstene, pri práci na oblečení nesmú byť ostré predmety, kde je riziko znehodnotenia alebo ohrozenia pripraveného výrobku. Vo vreckách pracovného odevu nesmie mať iné predmety okrem vreckovky
- je zakázané fajčiť vo všetkých priestoroch.
- po skončení práce(pracovnej zmeny)je zamestnanec povinný zanechať svoje pracovné miesto čisté a v poriadku
- po skončení práce musí zamestnanec špinavý pracovný odev, uložiť na pracovné miesto čisté a v poriadku.
- zodpovedný zamestnanec stravovacej jednotky je povinný zabezpečiť odber vzoriek jedál v zmysle platných predpisov. O odbere vedie evidenciu(druh jedla, množstvo odberu a čas)
- ŠKOLENIE ZAMESTNANCOV
- vedúci zariadenia musí zabezpečiť takú odbornú úroveň zamestnancov, ktorá bude adekvátna na zabezpečenie prípravy zdravotne neškodných pokrmov,
- musia byť vytvorené a dodržiavané obvyklé postupy na zabezpečenie príslušného vzdelávania zamestnancov, ktorí vykonávajú činnosť, ktorá môže negatívne ovplyvniť zdravotnú neškodnosť pokrmov,
- všetci zamestnanci musia byť dokonale vyškolení vo vzťahu ku všetkým relevantným metódam a postupom vlastného zariadenia, ktoré môžu negatívne ovplyvniť zdravotnú neškodnosť pripravovaných pokrmov
- zamestnanci musia byť dobre vyškolení vo vzťahu ku všetkým záležitostiam týkajúcich sa osobnej hygieny, pracovného odevu, vrátane šperkov, vo vzťahu k opatreniam, ktoré sa majú dodržiavať, aby sa zabránilo riziku kontaminácie pokrmov a vo vzťahu k všetkým ostatným relevantným záležitostiam, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť zdravotnú neškodnosť pokrmov.
- musia byť vedené záznamy o školeniach zamestnancov.
- ZÁKAZY
- vstup nepovoleným osobám do výrobných a skladovacích priestorov
- vodiť a vpúšťať zvieratá do výrobných a konzumných priestorov
- fajčiť vo všetkých priestoroch ŠJ
- používanie alkoholických nápojov a iných omamných látok.
- STAROSTLIVOSŤ O BUDOVU A VYBAVENIE
Zariadenie musí byť udržiavané v takom stave, aby sa zabránilo riziku kontaminácie potravín. Musí byť zabezpečená izolácia priestorov s vysokým a nízkym rizikom pokiaľ ide o kontaminované suroviny, produkty a zamestnancov.
- budova musí byť udržiavaná tak, aby sa zabránilo zamoreniu hmyzom, živočíchmi a vtákmi
- vybavenie výdajne musí byť vždy v riadnom technickom stave.
- pre zamestnancov sú vybudované zariadenia pre osobnú hygienu v súlade s hygienickými predpismi. Ich lokalizácia je taká, aby sa minimalizovala akákoľvek kontaminácia potravín a hotových pokrmov. Musia byť udržiavané v riadnom technickom stave a v čistote.
- steny a podlahy, vnútorné zariadenie ŠJ je udržiavané v takom stave, aby sa dalo ľahko čistiť a dezinfikovať.
Príloha č. 3 k PP
Poverenie
k individuálnej donáške diétnych pokrmov do zariadenia školského stravovania v súlade s §8 ods.3 písm. b) vyhlášky MZ SR č. 527/2007 Z.z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
Prišku Kubíkovú
Týmto poverujem pracovníčku školskej jedálne ____________________________________
na manipuláciu s doneseným diétnym pokrmom, pričom musia byť splnené nasledovné pokyny:
a) donesené pokrmy v nádobách sa uchovávajú v samostatnom chladiacom zariadení, v čase obeda sa podávajú v školskej jedálni, pri skladovaní je potrebné dodržiavať skladovacie podmienky /kritický kontrolný limit/ podľa HACCP; |
b) pred výdajom sa donesené pokrmy zohrievajú v mikrovlnnej rúre (alebo v inom varnom zariadení); pri ohrievaní je potrebné dodržiavať kritické kontrolné limity ohrevu podľa HACCP; |
c) výdaj pokrmu – pri servírovaní pokrmu je potrebné dodržiavať kritické kontrolné limity podľa HACCP; |
d) za čistotu prenosných nádob zodpovedá zákonný zástupca dieťaťa/žiaka; |
e) pri preberaní donesených pokrmov je potrebné dodržiavať zákaz vstupu nepovolaným osobám do výrobných a skladovacích priestorov zariadenia školského stravovania. |
f) pri skladovaní, ohrievaní a podávaní donášanej individuálnej stravy je nutné dodržiavať zásady Správnej hygienickej praxe a HACCP tak, aby bola zabezpečená zdravotná bezpečnosť podávaných pokrmov. |
V Kečove, dňa 27.08.2024
Účinnosť od : 1.9. 2024 ------------------------------------------
Starostka obce
----------------------------------------
podpis poverenej pracovníčky ŠV
Príloha č. 4 k PP
Záznam o odbere vzoriek hotových pokrmov ( netýka sa ZSS verejného sektoru)
Zásady odberu vzoriek hotových pokrmov (HP): 1. odoberá sa hotový pokrm ( ak je príloha HP alebo iná súčasť HP súčasťou viacerých pokrmov, možno uchovávať len jednu vzorku, ak HP pripravuje niekoľko pracovných skupín, musia sa uchovávať vzorky každej skupiny), 2. vzorky sa odoberajú do čistých, vyvarených sklených nádob s uzáverom, 3. na odber sa používajú lyžice a iné pomôcky vyhradené výlučne na odber vzoriek (musia byť vyvarené pri teplote 100 0C počas 15 minút), 4. všetky súčasti HP sa musia uchovávať osobitne v samostatnej nádobe, 5. odobratá vzorka musí mať hmotnosť najmenej 50 g, ak nejde o kusový tovar, 6. vzorky HP sa po odobratí, ak sú v teplom stave, musia urýchlene schladiť a počas 48 hodín od skončenia výdaja uchovať pri teplote 2 0C až 6 0C, 7. po uplynutí 48 hod. musia byť vzorky HP odstránené neškodným spôsobom, nesmú sa používať na spotrebu. |
|||
Dátum odberu |
Hodina odberu |
Druh vzorky– názov pokrmu |
Meno, priezvisko osoby, ktorá vzorku odobrala |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|